Pojazdy uprzywilejowane – kursy, szkolenia, kwalifikacje

Adwokat Toruń - Adwokat sprawy rozwodowe - Adwokat sprawy karne - Adwokat sprawy cywilne - Dobry adwokat Toruń
Adwokat – jak nim zostać i nie zwariować?
Marzec 24, 2017
Depilacja toruń depilacja laserowa depilacja gorącym woskiem
Wybrać depilację laserową czy depilację woskiem
Marzec 29, 2017
Kursy dla kierowców ochrony karetek wozów strażackich Pojazdy uprzywilejowane szkolenia

Kursy dla kierowców ochrony karetek wozów strażackich Pojazdy uprzywilejowane szkolenia

Co zawiera kurs na pojazdy uprzywilejowane?

W kilkunastu ośrodkach zajmujących się udoskonalaniem techniki jazdy możemy znaleźć propozycję kursów dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Od bardzo długiego czasu cieszą się dużą popularnością – zarówno te na sanitarki, jak również na pojazdy strażackie. Nie ma się czemu dziwić – można po nich natychmiast znaleźć pracę. Wspomniane szkolenia mają nade wszystko przygotować prowadzącego pojazd do sprawnego działania w różnych sytuacjach, czasami niesłychanie wyczerpujących i wyjątkowych. Przeprowadzanie manewrów na trasie, przejeżdżanie na sygnale przez przejścia na czerwonym świetle czy naruszanie zasady nie przekraczania pewnej prędkości oraz szybkie wymijanie blokad na drodze – to wyłącznie niektóre z zadań, jakie stoją przed kursantami. Zazwyczaj instruktorom najbardziej zależy, aby kierowca opanował łatwość sterowania pojazdem wtedy, gdy pojawia się wrażenie, że jest to niewykonalne. Stracenie kontroli w każdej minucie potrafi spowodować nieszczęśliwy wypadek. Odbiorcami kursu są kierowcy, którzy planują działać w rządowych firmach zajmujących się ochroną ludzkiego zdrowia oraz życia, kontrolą porządku publicznego, przewożeniem wartości pieniężnych albo usuwaniem pożarów.

Projekt zajęć zawiera zatem ćwiczenia wykonywane na różnych obszarach: na płycie poślizgowej pierścieniowej bądź placu manewrowym. Kurs zasadniczy trwa 14 godzin i obejmuje 6 godzin wykładów i 8 godzin zajęć praktycznych. Jakie problemy mają możliwość pojawić się na warsztatach? Po pierwsze z działu regulaminów ruchu drogowego, problematyki pojawiania się wypadków na trasie, psychologii transportu bądź metody jazdy w utrudnionych warunkach. Szkolenie kończy się naturalnie egzaminem z części wykładowej i części praktycznej.

Egzamin z części wykładowej trwa 25 minut i ujmuje 20 pytań w postaci testu. Uczestnik musi obowiązkowo podkreślić trafnie wyłącznie jedną odpowiedź. Dobry efekt sprawdzianu mamy szansę zdobyć, jeżeli przynajmniej 16 odpowiedzi jest prawidłowych.

Egzamin z części praktycznej zawiera przeprowadzenie konkretnych manewrów, np. slalomu czy zwalniania na zakręcie. Jeżeli kursant niewłaściwie zrobi dwa razy to samo zadanie, otrzyma negatywny wynik z testu.

Jakie są główne wymagania stawiane kursantom?

Przede wszystkim jest przedstawienie prawa jazdy określonej kategorii. Oczywiście ktoś, kto zamierza być kierowcą – konwojentem albo kierowcą samochodu Straży Pożarnej, musi obowiązkowo posiadać doświadczenie. Uczestnikiem zajęć nie może być zatem osoba, która przed momentem odebrała prawo jazdy. Liczba godzin każdego szkolenia jest dostosowywana do wiedzy oraz umiejętności każdego zainteresowanego (kurs podstawowy, kurs rozszerzony). Niezbędnym warunkiem jest także ukończenie 21 lat oraz posiadanie bieżącego potwierdzenia od lekarza medycyny pracy oraz od psychologa. Potwierdzą oni, czy nie ma jakiś przeciwwskazań do zatrudnienia w charakterze zawodowego kierowcy.

Czym zajmuje się psychologia transportu?

W czasie kursu wszyscy uczestnicy będą nabywać wiedzę z obszaru psychologii komunikacji drogowej. Na zajęciach zaznajomią się z wątkiem stresu, który szczególnie silnie wpływa na funkcjonowanie za kierownicą. Jego źródłem mogą być ekstremalnie groźne sytuacje na drodze bądź sytuacje życiowe przywożonych osób. Zajęcia teoretyczne mają za zadanie wytłumaczyć uczestnikom takie komplikacje, jak: wpływanie charakteru na podejmowanie decyzji na drodze, silnego stresu, napojów z alkoholem oraz pozostałych specyfików odurzających na zdolność sterowania pojazdem.

Psychologia przewozu zawiera elementy psychologii kognitywnej, psychologii pracy, psychologii klinicznej oraz kilku innych dyscyplin. Na kursie dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych w sumie nie będzie wymagana specjalna wiedza wszystkich problemów, bo jest to przedmiotem studiów podyplomowych. W ostatnim czasie niniejsza dyscyplina gwałtownie się rozwija, bowiem ogromna liczba osób z prawem jazdy zamierza posiadać określoną specjalizację, np. zamierza transportować wartości pieniężne bądź rannych pacjentów do specjalistycznych placówek.

Natomiast z drugiej strony kilkudziesięciu psychologów jest zaabsorbowanych analizowaniem kierowców, jako grupy społecznej niezwykle narażonej na napięcia emocjonalne i różne inne niedogodności. Możemy tu wymienić choćby zbyt dużą sumę godzin spędzonych za kółkiem, zmniejszone związki z rodziną (u kierowców zatrudnionych w transporcie zewnętrznym) czy większe procentowo narażenie na wypadki drogowe.

W jaki sposób uczestnicy zostaną podzieleni?

Pierwsza grupa uczestników – tutaj będą zapisane osoby, które doskonale znają regulaminy, mają wypracowane odpowiednie nawyki oraz absolutnie nie sprawiają jakiegokolwiek ryzyka w czasie prowadzenia pojazdu. Szkoleniowcy będą bazować na dwóch pozytywnych stronach owych kursantów: łatwości identyfikowania niebezpieczeństwa oraz na chęci poprawiania swoich błędów.

Druga grupa uczestników – tu zapisani zostaną kierowcy, którzy omyłkowo powodują zagrożenie dla pozostałych uczestników jezdni. Planują zredukować swoje braki (mino, iż popełniają ich sporo), zamierzają uczyć się należytego reagowania w skrajnych warunkach.

Trzecia grupa kursantów – do niej będą należeli kierowcy, jacy specjalnie stwarzają różne zagrożenia i intencjonalnie prowokują innych do brawurowych zachowań. Dodatkowo chcą poprawić swoje błędy i wykazują się gotowością nauki oraz rozwijania swoich predyspozycji.

Jeśli planujesz wiedzieć więcej, wejdź w ten link – kurs na pojazdy uprzywilejowane ile kosztuje