Optymalizacja witryn

Sklep internetowy w oparciu o WordPress i WooCommerce
17 września, 2020
Biuro rachunkowe i Księgowość online
21 września, 2020

WordPress daje sporo opcji pod względem tworzenia stron WWW, ich budowania i prowadzenia. Dzięki opcjom WordPressa powstają strony, które da się bez przeszkód rozwijać także z uwagi na pozycjonowanie. Żeby optymalizacja witryny WWW na WordPressie miała sens, warto sprawdzić różne wtyczki i narzędzia stworzone do optymalizacji i {wspierające|wspomagające pozycjonowanie.

Page Speed Insight

Pierwszym narzędziem szczególnie korzystnym do optymalizacji stron WWW jest stworzony przez Google Page Speed Insight. Takie narzędzie w głównej mierze określa czas, którego wymaga przeglądarka, aby w pełni załadować stronę . Na bazie danych Google ocenia witrynę w skali 0-100 punktów. I chociaż sam Page Speed nie poprawia pozycji, tak niska ocena punktowa może wywołać jej zaniżenie. To co najważniejsze w funkcjonowaniu tego narzędzia, to kompletna analiza elementów, które oddziałują na taki lub inny wynik. Dzięki temu wiadomo, które elementy wymagają naprawy. Dla przykładu warto zmniejszać rozmiary grafik, usuwać elementy blokujące renderowanie, wyrzucać nieużywane kody CSS, JavaScript lub wtyczki.

Google Lighthouse

Bardziej rozbudowanym narzędziem optymalizacji stron WWW na WordPress jest też narzędzie Google Lighthouse, umieszczone bezpośrednio w przeglądarce. Funkcjonuje w sposób zbliżony do Page Speed Insight, ale jest znacznie bardziej rozszerzone, z uwagi na podział na 5 kategorii. Pierwszą jest performance, czyli wydajność witryny. Analizuje stronę z uwagi na jej działanie. Określa między innymi czas wyświetlenia witryny, odnajduje nieużywane kody CSS, JavaScript, wskazuje elementy niezbędne do naprawy, aby poprawić wydajność. Drugim parametrem jest dostępność. W tym dziale ważne jest dopasowanie do użytkownika. Oceniane są między innymi opisy alternatywne, zrozumiałość języka albo wyraźna struktura.

Następny parametr – best practices – ocenia funkcjonalność witryny WWW pod względem zachowań użytkowników. Na przykład określa możliwość wstawiania haseł poprzez wklejanie, kwestie techniczne jak odpowiednie rozmiary pokazywanych grafik lub właściwe zastosowanie kodów HTML. Google Lighthouse ocenia stronę też na podstawie SEO. Ocenia między innymi wykorzystanie meta opisów albo atrybutu alt dołączanego do obrazów. Piąta kategoria, czyli PWA (Progressive Web App) została stworzona, by sprawdzać, czy witryna posiada funkcję aplikacji offline i czy dobrze działa w formie mobilnej. Tak szczegółowy audyt wskazuje niedoskonałości, które trzeba poprawić dla jak najlepszej optymalizacji witryny WWW na WordPressie.

Test My Site with Google

Funkcja Test My Site w przeciwieństwie do Lighthouse oraz Page Speed Insight skupia się w głównej mierze na mobilnych urządzeniach. Najważniejszej weryfikacji podlega czas wyświetlenia strony oraz sposób wyświetlania jej na telefonach. Test My Site tworzy dokładny raport pokazujący elementy, które trzeba naprawić. Dla przykładu zwraca uwagę na zasoby blokujące renderowanie, efektywność JavaScript, a także podpowiada wyłączenie niepotrzebnych narzędzi. Ta funkcja wskazuje także ulepszenia, które pomogą dostosować witrynę do wymagań użytkownika, na przykład działanie witryny offline dostępnej ze wszystkich urządzeń. Test My Site with Google wskazuje także usprawnienia odnoszące się do takich działań, jak szybka rejestracja, logowanie oraz płatności. Google oferuje obszerny zakres narzędzi zwracających uwagę na najważniejsze usprawnienia dodatnio oddziałujące na optymalizację witryny WWW.

Wtyczki do optymalizacji stron WWW na WordPressie

Obok narzędzi oferowanych przez Google do optymalizacji stron na Wordpresie da się wykorzystać także stworzone w tym kierunku wtyczki. Używając WordPressa uzyskuje się nieograniczony dostęp do bezpłatnych i płatnych wtyczek, które zawierają sporo ciekawych dodatków, wzbogacających witryny internetowe. Wtyczki powiązane z optymalizacją mają za zadanie wprowadzanie usprawnień, które wpływają na jakość strony.

Autoptimize – zadaniem tej wtyczki WordPressa jest optymalizacja od strony kodów CSS oraz HTML. Za pomocą tej wtyczki redukowane są zbędne znaki HTML. Dzięki niej możliwa jest także optymalizacja czcionek i obrazów. Poza tym wtyczka Autoptimize przenosi skrypty do stopki, w ten sposób pomniejsza czas wyświetlania samej strony.

Yoast SEO – jest wtyczką, która ocenia wpisy, podstrony i strony itp. pod względem poprawności SEO np. słów kluczowych, atrybutów alt, meta opisów i parametrów title. Dzięki tej wtyczce możliwa jest zmiana tych elementów, a sama wtyczka wskazuje dobrze wykonane elementy oraz te, które trzeba poprawić w treści, aby zdobyć jak najlepsze efekty optymalizacji witryny WWW na Wordpresie.

W3 Total Cache – odpowiada za czas wyświetlania witryny. Za sprawą dodawanych reguł podnosi wydajność witryny dzięki czemu wczytuje się ona o wiele szybciej. Zarządza budowaniem cache (pamięci podręcznej), jej czyszczeniem oraz na redukcję kodów np. HTML oraz CSS. W ten sposób przeglądarka zapisuje statyczne pliki w trakcie pierwszego wejścia na stronę, a przy kolejnych razach wyświetla ją bez obciążania serwera www.

Pozycjonowanie stron